Difficulties Faced by Students of Arts Faculty at Misurata University in Preparing Graduation Research Projects
DOI:
https://doi.org/10.59743/jaf.v4i1.107Abstract
the aim of the research was to identify the difficulties faced by students of the Departments of Education and Psychology at the Faculty of Arts, Misurata University in preparing their graduation research projects, and to take together students from the two sections of education and psychology at the time of preparing their graduation projects. The sample was random in size (24), followed by a descriptive analysis of the syllabus and its suitability for the nature of the research. To achieve the objective of the study, the researchers prepared a questionnaire of (36) paragraphs and validated by a group of 14 referees. The persistency factor has been calculated using the Alfa Kronbah equation (0.89).
A-The results of the descriptive analysis of the questionnaire paragraphs showed agreement of the students of the Education and Psychology Departments that there are difficulties in doing their graduation projects.
B-The results of the descriptive analysis of the questionnaire paragraphs showed agreement of the students of the Education and Psychology Departments that there are difficulties in doing their research projects with differences in determining the level of difficulty, minor problems for the students of the Education Department and major problems for the students of the Psychology Department.
C-The results of the analysis showed that there are statistically significant differences at (0.05) between the answers of the students of the Education and Psychology Departments.
Downloads
References
أبوعلام، رجاء محمود، (2006). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط5، القاهرة: دار النشر للجامعات.
الصراف، قاسم على، (2002). القياس والتقويم في التربية والتعليم، ب ط الكويت: دار الكتاب الحديث.
المنيزل، عبدالله فلاح، غرابية، عايش موسى. (2006). الإحصاء التربوي، ب ط عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
النبهان، موسى، (2004). أساسيات القياس في العلوم السلوكية، ب ط الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.
سركز العجيلي، امطير عياد، (2000). البحث العلمي أساليبه وتقنياته، ط1، طرابلس: الجامعة المفتوحة.
عطيفة حمدي، (2002). منهجية البحث العلمي وتطبيقاتها في الدراسات التربوية والنفسية، ط1 مصر: دار النشر للجامعات.
غرابية، فوزي، (1981) أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والانسانية، ط1عمان: الجامعة الأردنية.
ملحم، سامي محمد، (2005) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط3عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
ملحم، سامي محمد، (2002) مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2 عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
منصور، عبد المجيد وآخرون، (2006). التقويم التربوي الأسس والتطبيقات، ط2، الرياض: دار الزهراء.
أبو خلف، (2006). "المشكلات التي يواجهها الطلبة في مقرر مشروع التخرج في برنامج التربية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظرهم"، فلسطين رسالة ماجستير غير منشورة.
ثابت، سلوى سليم، (2013). ورقة عمل بعنوان "الصعوبات التي تواجه طلبة الجامعة في مشاريع التخرج كلية العلوم الإدارية والاقتصادية جامعة القدس المفتوحة" فلسطين.
منصور، مصطفى يوسف، (2013). ورقة عمل بعنوان "المشكلات التي يواجهها طلبة الجامعات والكليات في فلسطين في إعداد بحث التخرج وسبل مواجتهها"، فلسطين.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2020 Journal of the Academic Forum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
