قياس جودة الخدمات الصحية المقدمة بمستشفى نالوت المركزي من وجهة نظر المستفيدين منها
Keywords:
health service quality, Beneficiaries of health service, Nalut Central HospitalAbstract
The study aims to measure the quality of health services provided by the Central Hospital of Nalut from the patients (i.e. beneficiaries of health service) point of view. A questionnaire was distributed to all patients in the residential section and the outpatient clinics during a period of 7 days from the 5th till 11th of January 2020. The participants were 127 from 155 patients benefit for health service at the hospital at that time. Three dimensions (i.e. reliability and empathy, response, and trust and safety) were hypothesized and tested using SPSS program. The results show that the level of heath
service related to the reliability and empathy dimension was very high, whereas the response dimension was very low. The participants viewed a medium response to the trust and safety dimension
References
- أحمد بركات عبدالقادر، تقييم أداء الخدمات الصحية في المستشفيات العامة الليبية (دراسة نظرية ومقارنة على بعض المستشفيات العامة الليبية بمدينة بنغازي) جامعة بنغازي، رسالة ماجستير غير منشورة، بنغازي 2015، ص 32.
- بدران بن عبدالرحمن العمر، مدى تطبيق مبادي إدارة الجودة الشاملة في مستشفيات الرياض، مجلة الإدارة العامة، مجلد 42 ، العدد 2، 2002، ص 311.
- بشير بودية، قياس أثر جودة الخدمات الصحية المقدمة في مستشفى طب العيون على رضا المرضى بولاية بشار بالجزائر، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة . ظاهري محمد بشار 2015 ، ص 152.
- تامر ياسر البكري، إدارة المستشفيات (عمان، دار اليازوري) ط 1، 2005، ص 76.
- سفيان أحمد عثمان، دور التسويق في قطاع الخدمات الصحية من وجهة نظر المرضى، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية، جامعة محمد بوصياف، الجزائر، 2008، ص 52.
- الطاهر الهميلي، مدى اهتمام المنظمات الصحية المحلية العامة بتوفير تطبيق أبعاد الجودة النوعية في الخدمات الصحية التي تقدمها من وجهة نظر المستفيدين بمدينة طرابلس، مركز طرابلس الطبي نموذجًا (مجلة أفاق اقتصادية، العدد 4، 2016، ص 77- 124).
- عادل محمد عبدالله، إدارة جودة الخدمات (عمان، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع) ط 1، 2013، ص 96.
- عبدالعزيز بن حبيب الله نياز، جودة الخدمات الصحية (الرياض، وزارة الصحة) ط1 ، 2005 ص 43.
- عوض بدير الحداد، تسويق الخدمات المصرفية (القاهرة، البيان للطباعة والنشر والتوزيع) ط1، 2001، ص 87.
- مجلة العلوم الاجتماعية (مجلس النشر العلمي، جامعة الكويت) مجلد 32، العدد 3، 2004 ص 65.
- محفوظ جودة، إدارة الجودة الشاملة، مفاهيم وتطبيقات (عمان، دار وائل للنشر والتوزيع)ط1، 2007، ص 41.
- محمد حسان نذير، إدارة المستشفيات (الرياض، معهد التنمية الإدارية) ط1، 2009، ص15.
- محمد عبدالحليم، مستوى الخدمات الصحية المقدمة في المستشفيات الحكومية الأردنية من وجهة نظر الأطباء العاملين بها دراسة ميدانية على بعض المستشفيات الحكومية بعمان، رسالة ماجستير غير منشورة، 2001، ص 77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of Economic and Political Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.