The Impact of Knowledge Management Operations on Competitive Advantage

A field Study of Joint Stock National Company for Flour Mills and Feed-Tripoli

Authors

  • Ahmed Bashir Sharif Department of Management\ Faculty of Economic & Political Sciences Tripoli University
  • Abdulgader Mohamed Hwedi Department of Management\ Faculty of Economic & political sciences Tripoli University
  • Abdelfatah Jomah Salem Department of Training Ministry of Justice Tripoli

Keywords:

Knowledge Management, Joint Stock National Company for Flour Mills and Feed, Competitive Advantage

Abstract

     This study Aimed to identify the impact of knowledge management operations on achieving a competitive advantage in the Joint Stock National Company for Flour Mills and Feed-Tripoli. The analytical descriptive approach was adopted by the researchers and the questionnaire was used as a main instrument for the data collection purposes. A number of 60 questionnaires were distributed on a random sample of top and middle management managers and their assistances' in the company. After collection however; 47 questionnaires was subjected to the study and the collected data was analyzed by using The (SPSS) and the appropriate statistical measurements; and subsequently; a number of findings were found and the most important is:

There is a statistical significance impact of knowledge management operations on achieving a competitive advantage in the Joint Stock National Company for Flour Mills and Feed-Tripoli, as 73.1% of the change in achieving a competitive advantage in the company related to the change in knowledge management operations.   According to this result the researchers, therefore, recommended the company to give more support to knowledge management operations of the leaders to enhance the level of investment of employees' Knowledge.

References

الخضري، محسن أحمد (2004). صناعة المزايا التنافسية، مجموعة النيل العربية، القاهرة، مصر.

- الزطمة، نضال محمد (2011). إدارة المعرفة وعلاقتها بتميز الأداء بكليات التقنية بالجامعة الإسلامية: دراسة تطبيقية على الكليات والمعاهد التقنية المتوسطة، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

- السلمي، علي (2001). إدارة الموارد البشرية الإستراتيجية، دار غريب للطباعة، القاهرة، مصر.

- الصاوي، ياسر (2007)، إدارة المعرفة وتكنولوجيا المعلومات، دار السحاب للنشر، الكويت، الكويت.

- العلول، سمر محمد (2011). دور إدارة المعرفة في تنمية الموارد البشرية: دراسة ميدانية في الجامعات الفلسطينية، رسالة ماجستير بكلية التعليم، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.

- بن خليفة، أحمد (2011). مساهمة إدارة المعرفة في تحسين عملية صناعة القرار الإستراتيجي: دراسة بالمؤسسات الاقتصادية، رسالة ماجستير بكلية الإدارة والاقتصاد، جامعة، الوادي، الجزائر.

- بوشندوقة، هدى (2013). إدارة المعرفة ودورها في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر، رسالة ماجستير بكلية العلوم الاقتصادية، جامعة أكلي، البويرة، الجزائر.

- جابر، زيد (2019). دور إدارة المعرفة وتكنولوجيا المعلومات في تحقيق ميزة تنافسية: دراسة بعض وكالات بنوك بسكرة، أطروحة دكتوراه بكلية العلوم الاقتصادية، جامعة محمد خضير، بسكرة، الجزائر.

- حسن، حريم 2003(2003). إدارة المنظمات منظور كلي، دار حامد للنشر، عمان، الأردن.

- حلموس، لمين (2017). دور إدارة المعرفة التسويقية في تحقيق ميزة تنافسية: دراسة ميدانية على عينة من البنوك الجزائرية، أطروحة دكتوراه بكلية العلوم الاقتصادية، جامعة خضير، بسكرة، الجزائر.

- داسي، وهيبة حسين (2006). إدارة المعرفة ودورها في تحقيق الميزة التنافسية: رسالة ماجستير المصارف الحكومية السورية، كلية الاقتصاد، جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

- رزق الله، عايدة نخلة (2002). دليل الباحثين في التحليل الإحصائي، دار الكتب، القاهرة، مصر.

- سهل، أسمهان (2017). الخدمات الإلكترونية وأثرها في جودة الخدمات المصرفية:دراسة ميدانية بالمصرف التجاري الوطني فرع المدينة، رسالة ماجستير بالأكاديمية الليبية، طرابلس، ليبيا.

- صافي، خليل موفق (2017). دور استخدام بطاقة الأداء المتوازن في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة على شركات التأمين، رسالة ماجستير بكلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.

- عبابسة، أحلام؛ العايش، أمنة؛ مرابط، ميمونة (2018). دور إدارة المعرفة في تحسين الميزة التنافسية: دراسة حالة شركة سوف للدقيق بالوادي، رسالة ماجستير بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية، جامعة الشهيد حمه لخضر، الوادي، الجزائر.

- عبد الغفور، صالح عبد الحكيم (2015). متطلبات إدارة المعرفة ودورها في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة ميدانية بجامعات قطاع غزة، أكاديمية الإدارة والسياسة، جامعة الأقصى، غزة، فلسطين.

- عبد القادر، عطية (1998). الاقتصاد القياسي، الدار الجامعية، الإسكندرية، مصر.

- عبد المالك، بوركوة (2011). إدارة المعرفة كمدخل لتدعيم القدرة التنافسية: دراسة ميدانية بشركة نجمة للاتصالات، رسالة ماجستير بكلية العلوم الاقتصادية، جامعة منتوري، الجزائر.

- عليان، ربحي مصطفى (2008). إدارة المعرفة، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- كبابي، كلثوم (2008). التنافسية وإشكالية الاندماج في الاقتصاد العالمي: دراسة حالة الجزائر والمغرب وتونس, رسالة ماجستير بجامعة باتنة، الجزائر.

- كحيل، إسماعيل (2016). إدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالميزة التنافسية: دراسة تطبيقية على العاملين في جامعة فلسطين، رسالة ماجستير بأكاديمية الإدارة والسياسة، غزة، فلسطين.

- لحصيه، سملا (2005). أثر التسيير الإستراتيجي في تنمية كفاءات المؤسسة، دراسة ميدانية على المؤسسات الاقتصادية، أطروحة دكتوراه بكلية العلوم الاقتصادية، جامعة الجزائر، الجزائر.

- نوري، رسل صلاح الدين (2018). أثر إدارة المعرفة على تحقيق الميزة التنافسية: دراسة ميدانية في البنوك التجارية الأردنية، رسالة ماجستير بكلية الأعمال، جامعة الإسراء، عمان، الأردن.

- هزايمة، علي أحمد (2018). أثر إدارة المعرفة على الميزة التنافسية: دراسة ميدانية بالمستشفيات الأردنية الخاصة، رسالة ماجستير بكلية الأعمال، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن.

Published

2021-12-30

How to Cite

Sharif أ. ا., Hwedi ع. م. ., & Salem ع. ج. . (2021). The Impact of Knowledge Management Operations on Competitive Advantage: A field Study of Joint Stock National Company for Flour Mills and Feed-Tripoli. Journal of Economic and Political Sciences, (18), 190–162. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/econ/index.php/epj/article/view/30

Issue

Section

المقالات