Factors affecting the quality of banking services in commercial banks in Libya

A field study on the Jumhouria Bank, Zliten branch

Authors

  • Moktar Abdul Salam Al-Ghafood قسم التمويل والمصارف، كلية الاقتصاد والتجارة زليتن، جامعة الاسمرية

Keywords:

banking services, quality of banking services, flexibility of bank management, experience and qualifications of employees, the means used

Abstract

This study aimed at knowing the factors affecting the quality of commercial banking services in Libya, and exposure to the most important factors affecting the quality of banking service, as well as identifying the means and procedures that help to reduce or reduce these factors in Libyan commercial banks, and to achieve this, a sample of Commercial banks operating in Libya were represented by the Jumhouria Bank, Zliten branch, during the period between 2019 and 2020. The analytical descriptive approach was relied upon, and the study data was analyzed and its hypotheses tested using the Statistical Package for Social Sciences known as (SPSS).

This study concluded that the factors affecting the quality of banking service, (the flexibility of bank management, the experience of employees, the means used in providing banking services) have a significant impact on improving the quality of banking services provided by commercial banks, through the flexibility of the bank’s management in the procedures followed for the provision of services. Banking services, as well as the employees’ experience and knowledge of the procedures for implementing these services, as well as the means used in providing banking services. 

References

- أبكر، آدم يعقوب، (2014) جودة الخدمات المصرفية وأثرها على رضا الزبون: دراسة ميدانية على مصرف الادخار والتنمية الاجتماعية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا.

- الباهي، صلاح الدين مفتاح سعد، (2016) أثر جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية على رضا العملاء، دراسة ميدانية على البنك الإسلامي الأردني في عمان، الأردن، رسالة لاستكمال متطلبات الحصول على رسالة الماجستير في إدارة الأعمال جامعة الشرق الأوسط.

- الجياشي، علي عبد الرضا، (2010) نمذجة العلاقة بين إدراك جودة الخدمة وولاء الزبون: دراسة ميدانية في قطاع البنوك التجارية في الأردن.

- خاطر، خالد، (2018) إدارة الجودة الشاملة في الخدمات المصرفية، دراسة لاستكمال متطلبات نيل درجة البكالوريوس في مجال إدارة الأعمال، الأكاديمية العربية الدولية.

- الخفاجي، حاكم جبوري، (2012) رضا الزبون كمتغير وسيط بين جودة الخدمة وولاء الزبون في مصرف بابل الأهلي، فرع النجف، الغري للعلوم الاقتصادية والإدارية.

- الشراح، رمضان، (2007) الجودة والتميز في قطاع الشركات الاستثمارية والخدمات المالية، ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العالمي الثالث، الجودة والتميز في منظمات الأعمال، جامعة 20 أوت 1955 كلية علوم التسيير في العلوم الاقتصادية، الجزائر، 6-7 مايو.

- صيام، وليد، (2002) قياس معدلات النمو في مؤشرات أداء بورصة عمان بعد تحديثها وإدخال نظام التداول الإلكتروني، ورقة عمل مقدمة لمؤتمر المناخ المالي والاستثماري، جامعة اليرموك، الأردن، 29-31 تشرين الأول.

- الطاهر، عمر علي بابكر، بن عبد الله، نزار، (2019) أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا العملاء، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد الرابع عشر.

- عبدات، سليمة، وحبيش، علي، (2012) تسويق الخدمات المصرفية وأثره على رضا الزبون، دراسة حالة مصرف الفلاحة والتنمية الريفية وكالة (458) البويرة، رسالة ماجستير، الجزائر.

- عبد الله، أيمن محمد، (2017) جودة الخدمات المصرفية وأثرها في رضا العملاء، دراسة حالة مصرف دبي الإسلامي فرع العين.

- لحلوح، رفاه، زين الدين، رهام، (2016) أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا العملاء في البنوك التجارية في مدينة نابلس جامعة النجاح الوطنية.

- المحاميد، السعيد، (2012) أثر جودة الأعمال الإلكترونية على جودة الخدمات المصرفية، دراسة ميدانية في البنوك العاملة في الأردن، دراسات المعلومات، العدد 13، 225-267.

- نعيمات، سليمان زايد علي، (2014) أثر أبعاد جودة الخدمات المصرفية على الأداء، دراسة ميدانية على المصارف الأردنية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن.

Published

2021-12-30

How to Cite

Al-Ghafood م. ع. . (2021). Factors affecting the quality of banking services in commercial banks in Libya: A field study on the Jumhouria Bank, Zliten branch. Journal of Economic and Political Sciences, (18), 83–57. Retrieved from https://journals.asmarya.edu.ly/econ/index.php/epj/article/view/25

Issue

Section

المقالات