Factors affecting customer loyalty in Libyan commercial banks from the point of view of bank employees
An Analytical Study of the Jumhoria Bank, in Zliten
Keywords:
customer satisfaction, quality of service, brand trust, customer loyaltyAbstract
The study aimed to study the impact of service quality, customer satisfaction on customer loyalty in the Libyan banking sector. The study population consists of employees of the Jumhouria Bank in the city of Zliten. The questionnaire was used to obtain the data, where a questionnaire consisting of 24 items was designed, and then the data was collected and analyzed statistically using the SPSS statistical program, so that the researchers distributed 65 questionnaires, 49 questionnaires were retrieved. After examining and inspecting a questionnaire, it was found that one of them was invalid, so it was excluded. Thus, we have dealt with 48 questionnaires with a response rate of 74%. The study concluded that the study population is male, and most of them hold university qualifications, and their ages and experience are proportional. The distinction of commercial banks with the quality of service positively affects the loyalty of customers in the Libyan banking sector. Based on the results, the researchers made several recommendations, including that the bank management should pay more attention to the quality of its services and work to develop them continuously because of its great impact on loyalty as the results showed, and providing special services and products to customers may lead to an increase in the tendency of these customers and be more loyal to the bank and to keep The bank's management is in direct contact with the customer and ensures that everything directs it in the right direction towards satisfaction
References
. الغافود، مختار عبد السلام (2021). العوامل المؤثرة في جودة الخدمات المصرفية التجارية في ليبيا. مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية. العدد الثامن عشر ،57-83.
. الميمه، صلاح أحمد. (2018). العوامل المؤثرة في الولاء وعلاقتها بولاء الزبائن وأثرها على الحصة السوقية لشركات التأمين الفلسطينية [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة القدس – فلسطين.
. لحلوح، رفاه، وزين الدين، رهام. (2016)، أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا العملاء في البنوك التجارية في مدينة نابلسي، جامعة النجاح الوطنية – فلسطين.
. الحديد، أنس يحي. (2014). العوامل المؤثرة على ولاء العملاء في القطاع المصرفي الأردني، دراسات، العلوم الإدارية، المجلد 41، العدد (2)، 335-312.
. أبو زعيتر، باسل جبر (2006). العوامل المؤثرة على ربحية المصارف التجارية العاملة في فلسطين [رسالة ماجستير]. الجامعة الإسلامية بغزة – فلسطين.
أدريسن، تابت عبد الرحمن. (2006). كفاءة وجودة الخدمات للوجستية، الدار الجامعية – الإسكندرية.
العلاق، بشير، والعبدي، قحطان. (1999). إدارة التسويق، دار زهران. الأردن.
ختير، محمد، ومرايمى، أسماء (2017). العلاقة التفاعلية بين أبعاد جودة الخدمة ورضا الزبون بالمؤسسة. الريادية لاقتصاديات الأعمال، 3(1)،31-47.
سلطانة، أديب. (2015). دراسة العوامل المؤثرة على سلوك التحول لدى العملاء في القطاع المصرفي السوري [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الافتراضية السورية – سورية.
ضامور، هاني حامد. (2005). تسويق الخدمات. دار وائل للنشر. الأردن.
عبد المحسن، توفيق محمد. (2006). قياس الجودة والقياس المقارن، مكتبة النهضة المصرية، ايتراك – مصر.
علي، محمد الخشروم. (2001). أثر الفرق المدرك والجودة المدركة على ولاء المستهلك للعلامة التجارية
مباركة، نابتي. (2019). العوامل المؤثرة في رضاء العملاء عن خدمات المصارف الإسلامية [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة محمد خيضر – بكرة.
مجاهدي، فاتح (2011). دراسة تأثير الاتجاهات نمو بلد منشأ المنتج والعلامة التجارية على تقييم المستهلك الجزائري للمنتجات المحلية ولأجنبية [أطروحة دكتورة غير منشور]. كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر.
مهران، أميرة فؤاد. (2003). أثر عناصر جودة الخدمة على الولاء. كلية التجارة – جامعة الزقازيق.
نسيمة، حمزة (2019). أثر جودة الخدمة المصرفية في زيادة ولاء الزبون [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة محمد خيضر – بكرة.
هواري، معراج، وآخرون، (2013) العلاقة التجارية الماهية والأهمية. دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع.
Bowen, J, T., and Chen, S. (2001). The Relationship Between customer loyalty and customer satisfaction, International Journal of contemporary hospitality management, 13(5),213 – 217
Janjicek, R. (2002). CRM architecture for relationship marketing in the new millennium, technical white paper, hp invent, p.g.
Kotler, P., and Keller, K. L, (2008). Marketing Management (13ed). Vangontes.
Rousseau, D., Sitkin, S, Burt, R., and camerer, C. (1998). Not so different after all: A Cross discipline view of trust. Academy of management review, vol., pp: 23,393-404
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Economic and Political Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.