The Relative Contribution of the Big Five Personality Factors to Psychological Happiness among Undergraduate and Postgraduate University Students

Authors

  • Arif Hussein Absis Faculty of Arts, Al-Quba Branch, University of Derna

DOI:

https://doi.org/10.59743/

Keywords:

Psychological Well-Being, Big Five Personality Factors, Extraversion, Neuroticism, Openness to Experience, Agreeableness, Conscientiousness

Abstract

This study aims to investigate the relative contribution of the Big Five personality Factors (neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness) to psychological well-being, and to examine whether an interaction between age and these personality traits affects psychological well-being. The study sample consisted of 153 students, including 106 undergraduate students from the Faculty of Arts and Sciences at the University of Derna and 47 graduate students from the humanities and applied sciences programs at the University of Derna and the Libyan Academy, Derna branch. The instruments employed were the Big Five Personality Factors Scale (Costa & McCrae, 1992; translated by Al-Rubaie, 2014) and the Oxford Happiness Questionnaire (Argyle & Hills, 2002; translated by Al-Rubaie, 2014). The findings revealed that psychological well-being is significantly related to openness to experience, agreeableness, and conscientiousness, whereas no statistically significant relationship was found with neuroticism or extraversion. Moreover, openness to experience and conscientiousness were significant predictors of psychological well-being. The study also found no significant interaction between the Big Five personality factors and age in influencing psychological well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابسيس، عارف، وبو لطيعة، علي، وعبد الجواد، أبوبكر (2021) السعادة النفسية وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلبة جامعة عمر المختار، مجلة المنارة العلمية، العدد (2) ص ص 40-58.

أبو أسعد، احمد عبد اللطيف، (2010) علم نفس الشخصية، أربد، عالم الكتب الحديث.

أبو هاشم، السيد محمد (2010) النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة النفسية والعوامل الخمس الكبرى للشخصية وتقدير الذات والمساندة الاجتماعية لدى طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية، جامعة بنها العدد81، مجلد 20، ص268- 350.

الإعلام والاتصالات، مجلد2، العدد ،3 ص 9.

الرباعي، سعاد ياسين (2014) الشعور بالسعادة و علاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة دمشق.

الزهراني، أحلام علي، الكشكي، مجدة السيد (2020) الرفاهية النفسية وعلاقتها بإدارة الذات لدى عينة من الطالبات ذات الإعاقة بجامعة الملك عبد العزيز، مجلة جامعة الملك عبد العزيز للأداب والعلوم الإنسانية، المجلد 28، العدد، 14، ص ص 219-244.

الشهري، رشا بنت محمد مرضي (2020) العوامل الخمس الكبرى للشخصية وعلاقتها بالسعادة النفسية لدى طلبة كلية التربية، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، العدد (124) ص ص 113 -149.

عبد الخالق، أحمد محمد (2018) عوامل الشخصية المنبئة بالسعادة، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد (28) العدد (98) ص ص 1- 21.

عبد الخالق، أحمد محمد (2018) عوامل الشخصية المنبئة بالسعادة، المجلة المصرية للدراسات النفسية، مجلد 25 العدد 98، ص ص 1-21.

عقباني، ربيعة (2016) علاقة الشخصية حسب نموذج العوامل الخمس الكبرى بالذكاء الانفعالي لدى الممرضين بولاية وهران، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علم النفس وعلوم التربية، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران.

العودان، فواز (2015) الأبعاد الأساسية للشخصية للنساء وفق مقياس جولد بيرج وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة جامعة دمشق – المجلد 31 – العدد الثاني، ص107- 137.

كاظم، علي مهدي (2002) القيم النفسية والعوامل الخمس الكبرى في الشخصية، مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد (3) العدد (2) ص ص 12 – 40.

كامل، أحمد عبد البديع، (2022) حجم التأثير والفاعلية في البحوث التجريبية، المجلة الدولية لبحوث

مايكل، أرجايل (1993) سيكولوجية السعادة، ترجمة: فيصل عبد القادر يوسف، الكويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.

مجذوب، أحمد قمر (2015) العوامل الخمس الكبرى للشخصية وعلاقتها ببعض العوامل الديمغرافية لدى أسر المعوقين عقليا، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الشهيد حمة لخضر، العدد 12، ص ص 7-22.

المرشود، جوهرة صالح (2011) السعادة وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة الجامعة، مجلة العلوم العربية والإنسانية، جامعة القصيم، مجلد 4، العدد 2، ص ص797-878.

معشي، محمد بن علي (2016) العوامل الخمس الكبرى للشخصية وعلاقتها بالسعادة النفسية والأمل لدى طلاب الدراسات العليا بجامعة نجران، مجلة دراسات نفسية وتربوية، مجلة كلية التربية بالزقازيق، العدد 93، ص ص 283-334.

Chris Tkach & Sonja Lyubomirsky (2006) How do people pursue happiness?: relating personality, happiness-increasing strategies and well-being, Journal of Happiness Studies, No10, pp183-225.

Chris tkach and sonja lyubomirsky (2006) how do people pursue happiness ,relating personality, happiness-increasing strategies, and well-beingw, Journal of Happiness Studies,N7,pp 183–225.

Khaledian, Mohamad & Zahra Ahmadimehr & Elham Naseri& Fakhralsadat Khosravani & Mojgan Shoshtsri ( 2013) The relationship of five personality factors with the feeling of happiness among students, International Letters of Social and Humanistic Sciences Vol. 8 pp 43-48

Khaledian,Mohamad et,al ( 2013 ) the relationship of five personality factors with the feeling of happiness among students, international letters of social and humanistic sciences,vol.8, pp43 - 48.

Michael A. Busseri & Emily M. Erb (2023) The happy personality revisited: Re-examining association between Big Five personality traits and subjective well-being using meta-analytic structural equation modeling, Journal of Personality, published by Wiley Periodicals LLC, pp 968-984.

Mrocze. k. Daniel& Spiro. Avron (2003) Modeling Intraindividual Change in Personality Traits: Findings From the Normative Aging Study, journal of gerontology: psychological sciences, Vol. 58B, No. 3, pp153–165.

Najm, Abood, (2019) Big Five Traits: A Critical Review, Gadjah Mada International Journal of Business, Vol. 21, No. 2, pp 159-186.

Nooshin, Pishvaa & Maryam Ghalehbanb& Afsane Moradic& Leila Hoseinid ( 2011) Personality and Happiness, Procedia - Social and Behavioral Sciences pp 429 – 432.

Soto, J. Christopher& Oliver P. John& Samuel D. Gosling& Jeff Potter, Cambridge (2011) Age Differences in Personality Traits From 10 to 65: Big Five Domains and Facets in a Large Cross-Sectional Sample, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 100, No. 2, pp 330–348.

Downloads

Published

06-05-2025

Issue

Section

Human Sciences

How to Cite

Absis , A. H. . . (2025). The Relative Contribution of the Big Five Personality Factors to Psychological Happiness among Undergraduate and Postgraduate University Students. Journal of the Academic Forum, 9(1), 1195-1220. https://doi.org/10.59743/

Similar Articles

1-10 of 329

You may also start an advanced similarity search for this article.